Härliga dagar i Cairns

I lördags bytte vi till vårt sista hostel den här resan, Gilligans, fortfarande i Carins. Men vi fick såklart inte checka in förens på eftermiddagen, så vi passade på och tog bussen till ett shoppingcenter och gjorde av med lite pengar. Efter närmare 9 timmars shopping/kikande i butiker, checkade vi äntligen in på hostelet. Vi avslutar verkligen på topp med det finaste hostelet hittills, det är som att bo på ett hotell. Stora fräscha sängar, dusch och toa på rummet, egen balkong, fint poolområde, air-condition och Carins bästa nattklubb på nedervåningen. Kvällen blev dock lugn, sängarna var för frästande.

Igår hade vi inga planer alls, så vi spenderade hela dagen vid poolen här på hostelet. Så skön dag! På kvällen måste vi såklart testa på hostelets kända nattklubb, en riktigt rolig natt med mycket dans och skratt blev det! Idag var det ännu en fin dag här i Cairns, så vi hängde vid lagunen med våra tyskar hela dagen. Nu sitter vi ute på vår balkong och laddar inför sista utekvällen i Australien, de närmar sig slutet på resan nu alltså.

The Great Barrier Reef

Det blev en tidig väckning även i morse, eftersom vi skulle iväg på vår sista bokade utflykt den här resan. Samtidigt som vi gick mot hamnen fick vi se soluppgången bakom molnen, så himla vackert! Väl framme vid hamnen så checkade vi in och klev ombord på båten. Vi hade en riktigt bra dag med väldigt fint väder och underbar snorkling! Det kändes som att vi var i ett akvarium, tyvärr är inte bilderna riktigt rättvisa. Besättningen var så himla härliga och maten var gudomlig! Ännu en riktigt lyckad dag här i Carins, vi trivs!

Cairns Tropical Zoo

Dagen spenderades på Carins Tropical Zoo med alla söta djur! Såklart blev det selfie bilder med kängurur och mysbild med en koala. Så nu har vi sett dom typiska australienska djuren! Sen såg vi ju också en massa andra fina och fula djur, som fåglar, ormar, enorma krokodiler och lemurer. Resten av dagen tog vi vara på solen och hängde vid poolen på hostelet, helt okej dag ändå!

Häng vid lagunen

När adrenalinkicken efter skydiven hade lagt sig, gick vi till lagunen och hängde med våra svenska tjejer i några timmar. På kvällen läxade vi till det med meal deal på en resturang, 6,50 dollar för en fet biff med pommes och sallad + valfri dricka! Det gillas! Trevligt sällskap hade vi också av Ulrika och Hanna.

Skydive 14,000ft

Äntligen fick vi göra det vi har väntat på i över 4 veckor. Dagen startade klockan 06, och sen blev vi upphämtade och skjutsade till flygplatsen, där vi skulle flyga i från. Först var det lite genomgång och information, innan de var dags att spänna fast sig. Dock var det väldigt mulet och regnigt, så vi måste vänta i över 1 timme. Men sen bar det äntligen iväg upp i luften!

Att hoppa skydive var det absolut sjukaste vi har gjort, det går verkligen inte att förklara känslan! Så otroligt vackert och häftigt, men samtidigt så läskigt! Känslan av att falla flera 100 km/h rakt ner, var helt jäkla galen!

Måndag och Tisdag

Igår morse seglade vi tillbaka till hamnen och äventyret med Avatar hade nått sitt slut. Lite små slitna och ofräscha gick vi till lagoonen och badade med några från båten, välbehövt och mycket trevligt. Våran buss till Cairns skulle gå först halv 9 på kvällen, men som tur var, så hade vi lärt känna så snälla människor på båten, som lät oss komma till deras hostel och få duscha, torka våra kläder och sova lite grann. Dagen blev riktigt lyckad, och kvällen slutade med skrattatacker gånger flera med Avatargänget. Men vid 8 tiden var det dags att promenera till bussen. 10 timmars bussresa hade vi framför oss, före vi kom fram till vårt sista stopp den här resan, nämligen Cairns. Vi hade sån tur att vi fick checka in på vårt hostel, Caravalla Backpackers, redan klockan 08 i morse. Det händer verkligen inte ofta. Så glada och nöjda gjorde vi oss hemmastadda i vårt rum, gick och handlade lite mat i timmar, och bara tog det lugnt. I kväll blir det en lugn och tidig kväll, så att vi är pigga och glada inför en heldag i den nya staden i morgon.

Whitsundays day 2

Klockan 06 var det väckning och frukost som gällde, sen skjutsades vi över till en ö. Då väntades en halv timmes skogspromenad för att komma fram till utkiksplatserna över den underbara Whiteheaven beach. Så otroligt vackert, och även här får bilderna inte någon rättvisa. När vi hade kikat klart, fortsatte vi promenaden ner till stranden. Eftersom vi kom dit redan vid 7 tiden, så var stranden helt tom och utan alla andra turister, senare på dagen kunde det vara upp till 300 personer där. Vi fotade och lattjade runt i någon timme och njöt av vyerna, innan vi tog oss tillbaka till trimaranen igen. Vädret var stålande och humöret hos alla var på topp! Medans Avatar tog oss vidare till nästa snorklingsställe, passade vi på och sola lite grann, vi lyckades även få se ett gäng delfiner inte så långt från båten, coolt! Snorklingen var ännu vackrare här, så mycket färggranna och fina fiskar. Sen fick vi ju även simma med några sköldpaddor, coolt! Vi hann även med ännu en till snorklingstur, där vi fick se Nemo fiskar och en enorm fisk, typ 1,5 meter lång, minns dock inte namnet.. När vi kom fram till sista stoppet för lite snacks, en öde strand mitt i vattnet, så började det dock att ösregna. Inte vidare kul, men vi tog oss tillbaka till båten för ännu en god middag. Som tur var, så slutade det att regna och festen på Avatar kunde börja! En riktigt rolig och lyckad kväll blev det. Whitsundays dagarna var så härliga och vi lärde känna så otroligt fina människor!

Whitsundays day 1

Stressade tog vi oss ner till hamnen till klockan 11, där vår stora trimaran Avatar väntade på oss. Efter lite snabb information fick vi äntligen göra oss hemmastadda på båten och vi intog soldäck. Vädret hade inte alls sett lovande ut, men vi fick se en hel del sol och endast några små regnskurar. När vi hade seglat några timmar var det dags för första snorklingsturen, lite små läskigt i början, men så otroligt härligt! Trötta men glada efter snorklingen var det äntligen dags för mat, så otroligt gott! Gött med egen kock på båten, kändes verkligen som hemlagad mat, underbart! Kvällen spenderades med ett härligt gäng uppe på däck, mycket trevligt.

Airlie beach

Vi anlände till ett mulet och regnigt Airlie Beach i onsdagsmorse, men vi trotsade vädret och lade oss några timmar vid lagoonen och sov innan vi fick checka in på vårt hostel, Nomads. Airlie beach är verkligen en mysig plats, en hamnstad med väldigt fin natur och mysiga gator. På kvällen lyxade vi till det med meal deal på en pub med Leanne och Nadine, sen blev det en tidig kväll. I torsdags var det ännu sämre väder, men vi lyckades iallafall ta oss till bussen som tog oss till Coles och handla lite utan att bli alldeles genomblöta. På kvällen mötte vi upp Hanna och Ulrika, två tjejer som också var volontärer på barnhemmet i Thailand. Vi hade en riktigt rolig kväll! I fredags var det fortfarande dåligt väder, så dagen spenderades i sängen med varsin bok, väldigt skönt att bara ta det lugnt dock. Vi laddade upp batterierna inför whitsundays utflykten!

♥ Happy birthday to you ♥

Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det Mejas födelsedag, hurra hurra hurraaa! Idag fyller världens bästa och sötaste systerdotter hela 2 år, och det måste ju såklart firas med ett inlägg på bloggen. Jag skulle verkligen vilja vara hemma och fira dig på din dag Meja, men om 2 veckor ska de firas ordentligt! Hoppas du får en helt underbart rolig födelsedag, med måååånga fina paket och en riktigt god tårta! :)

Stort grattis på din 2 årsdag älskade Meja!  Puss och kram från Moster Ronja

Bortskämda i Hervey Bay

Efter 3 dagar på en sandö, bor vi nu hemma hos två otroligt snälla locals! Dom skämmer bort oss till tusen, med så otroligt mycket mat, snacks och god dricka samt så mycket vänlighet! Vi har varsitt eget rum, med en egen dubbelsäng (?!?!), egen toalett och tvättmaskin. Inte nog med det så har vi en pool också! Vi har det rätt så bra här, om vi säger så. Vi har nu varit här i 2 nätter, och i kväll tar vi nattbussen upp till Airlie Beach.

Thank you so much Errol and Anne for letting us stay here! ♥

Palace Adventures

Som avslutning på vår Fraserutflykt samlades hela gruppen på hostelet och hade en riktigt lyckad och sjukt rolig kväll med skratt och härliga minnen! Vi gick även ut en sväng och dansade loss, en oförglömlig kväll!

Fraser day 3

Även idag var det tidig väckning som gällde på campingen, och efter frukost packade vi ihop allt och städade fint på campingen. Vi körde ganska långt i skogen på galet guppiga "vägar" före vi kom fram till lake McKenzie. Så otroligt vackert! Även här var det kritvit sand och turkost uppfriskande vatten. Vi spenderade några timmar där, och hann fota och fjanta oss med vår härliga Frasergrupp! Sen körde vi vidare till färjfestet, där vi åt lunch innan vi tog båten tillbaka till fasta landet.

Vi hade 3 helt underbart fina dagar på Fraser med underbara människor! Vi fick se så mycket vackert och uppleva sånt man inte visste att existerade. Helt klart värt att åka på denna utflykt!

Fraser day 2

Det ett blev en tidig väckning till en otroligt vacker vy, eftersom campingen ligger 10 meter från stranden. Campingen var mysig med väldigt liten, det fanns varken duschar eller toaletter. Så det första man gjorde efter frukosten var att fara till några toaletter. På campingen och runtom på hela Fraser lever det vilda hundar, så kallade Dingos. Dom kan vara riktigt farliga om dom går till attack, men så länge man inte lämnar mat framme eller retar upp dom, så gör dom en inte illa.

Det första stoppet för dagen blev till Eli Creek, en väldigt stark ström som går som en å några hundra meter i skogen. Det var väldigt kallt vatten, men väldigt uppfriskande. Så man lade sig bara ner i vattnet och flöt, riktigt härlig känsla. Nästa stopp var till ett känt vrak som låg längs stranden, så vi tog lite bilder och åkte sen vidare till campangepoolerna. Har aldrig sett så turkost vatten förut. Riktigt häftigt hur vattnet spolade in i dessa pooler. Där hade vi det bra i nån timme. Efter det bar det av till lite bergsklättring, minns inte vad stället hette, men var en ganska känd utkiksplats. Det förstår man, efter att ha fått se den vackra utsikten därifrån. Sen for vi tillbaka till campingen, där vi lagade middag och hade en riktigt trevlig kväll!

Fraser day 1

Klockan ringde 05.15 och då var det dags att stiga upp och fixa frukost för att sen checka ut kl 06. Efter en halv timmes tråkig informationsfilm packade vi äntligen in oss och all mat i bilarna och körde ner till båten som skulle ta oss över till Fraser Islands. Vi var 4 bilar med 8 personer i varje, pluss en guide som körde ena bilen.

Fraser är världens största sandö, och därför är "vägarna" enbart gjorda av sand. Vilket gör att det kan vara väldigt slirigt och väldigt guppigt att köra. Maten, väskorna och vi flög runt som små vantar i bilen ibland, helt stört roligt men lite småjobbigt ibland. Antingen körde man på små smala sandvägar i skogen, eller på den stora fina stranden, som är ca 75 km lång. Dom har även hastighetsbegränsningar och trafikmärken på hela ön. Man måste va 21 år för att få köra, så vi fick tyvärr inte testa på det, men vi var nog riktigt nöjda med att bara åka. På Fraser får man inte bada i havet, eftersom det finns allt för mycket hajar, stingrockor och maneter där, så man får bada i olika sjöar runt om på ön.

Den första stranden/sjön vi kom till var otroligt vacker, sanden var kritvit och vattnet klarblått. Träden runtom hade gjort att det bildats nån sorts olja i vattnet, som var väldigt bra för huden. Där stannade vi i någon timme och bara njöt, innan vi fortsatte mot vårat lunchställe. Efter lunchen for vi till nästa sjö, dock var det en 45 minuters skogspromenad före vi kom fram till lake Wabby. Otroligt vackert med dessa sanddyner. Där stannade vi i någon timme och solade och badade, innan vi körde tillbaka till campingen för att fixa ihop lite middag. Vi grillade våra egna hamburgare, sjukt gott! Kvällen spenderades sen med härliga människor och god dricka på campingen. Tyvärr fanns det inte några lediga tält när vi väl skulle sova, så vi packade in oss i bilen istället, var helt okej.

Hervey Bay

I morse tog vi bussen från Noosa till Hervey Bay, 5 timmars resa blev det, där vi sen skulle fara till Fraser Islands ifrån. När vi kom fram till Hervey Bay checkade vi in på hostelet, Palace Adventures, och mötte upp resten av gänget som skulle med till Fraser. Efter lite information fick vi skjuts till Woolworths för att handla all mat och dryck till dom kommande 3 dagarna på ön. Resten av kvällen bestod av att förbereda inför morgondagen, fixa lunch, packa lilla väskan och försöka komma i säng i tid.

Beachhäng i Noosa

I morse vaknade vi upp till en klarblå himmel och strålande sol, underbart. Så med lite frukost i magen tog vi oss mot stranden, där vi hängde hela dagen. På vägen hem lyxade vi till det med varsin sjukt god burrito och läsk på en mysig uteservering, välbehövt och väldigt uppskattat. I kväll blir det en lugn kväll, eftersom det i morgon väntas 5 timmars buss upp mot Hervey Bay.

Noosa Civic Shoppingcenter

Trots det dåliga vädret, så blev dagen riktigt lyckad! Några timmar i Noosas shoppingcentrum med fina reafynd och en väldigt god fika. Vägen hem i regnet var dock inte lika rolig, men till sist kom vi tillbaka till hostelet och hade en riktigt rolig kväll här på deras pub.

Brisbane → Noosa

Vi blev lite väl lata och väntade till kvällen innan vi skulle dra vidare till Noosa, med att boka buss och hostel. Vilket resulterade i att bussen var fullbokad och det bara fanns 2 hostel kvar att välja mellan, efter mycket om och men så lyckades vi iallafall fixa det. Dock gick bussen först på eftermiddagen, så det blev några timmars parkhäng före vi tog bussen till Noosa.

När vi kom fram checkade vi in på hostelet, vi bor på NOMADS, sen visade det sig att det var gratis BBQ till middag för alla på hostelet, kaos men riktigt gott! Det blev en tidig kväll igår, så vi vaknade rätt pigga och utvilade idag. Dock spöregnade det hela morgonen, det känns att vi närmar oss regnskogen. Nu ska vi precis fixa till oss och sen ta bussen in till centrum med Jasmine och Sofia, och kika in hur shoppingen är här.

Brisbane day 2

Idag hängde vi mest i Brisbanes City Botanic Garden, inte alls lika fint som i Sydney, men det duger bra för en dags häng. Efter nån timme anslöt sig även Lotte, trevligt. På kvällen var det Ladies Night på puben, såklart var vi där och gratischampangen var riktigt god!

Brisbane

Vi började första dagen här i storstaden Brisbane med att kolla in shopping, dock konstaterade vi ganska snabbt att dom flesta butikerna var lite över vår budget, men de var roligt att gå runt och kika lite iallafall. Vi fortsatte vårt turistande med att åka en gratisbåt längs Brisbane River, inte så häftigt direkt, men de var fint. Efter båtturen gick vi tillbaka till hostelet, som heter Base Brisbane Central, där vi käkade lite och fixade till oss för att kolla in puben under hostelet. Down under bar, som puben heter var riktigt nice med många backpackers från olika hostel. Kvällen avslutades med den billiga standard nattmaten på Donken, gött.

Bussen påväg till Brisbane

Nu sitter vi på greyhoundbussen påväg till Brisbane, där vi kommer stanna i 2 dagar. Stört nice med gratis Wi-Fi på bussen, dock var just den här bussresan bara 1,5 timme lång. Det funkar verkligen bra att resa med greyhoundbussarna, oftast riktigt bekväma och bra busstider.

Pubcrawl

Eftersom vi var nya här i stan, så bestämde vi oss för att dra med på en barrunda och kika runt lite. Kvällen började med BBQ och fortsatte med lite bowling, efter det blev vi bjudna på visit till några som bodde i det sjukt fina och höga hotellet som vi hade på bild tidigare. Helt stört fin lägenhet på 27 våningen, vi var helt chockade! Sen fortsatte vi med resten av barrundan. Här verkar dom verkligen gilla lyxiga tjejtoaletter, med gulddetaljer, stora soffor, massor av speglar, datorer med Facebook och ibland har de även stylister där som fixar hår och smink. Kändes som att vi var kändisar, speciellt när vi har ett liv som backpacker. Det var en riktigt lyckad kväll, och vi fick se en hel del av Surfers Paradise. Dagen efter var bara chill, vi tvättade kläder och hängde vid poolen.

Surfers Paradise

I morse blev det tidig uppstigning eftersom vi skulle ta bussen till nästa stopp på vår resa, nämligen till Surfers Paradise eller Guldkusten som det också kallas. När vi efter 1,5 timmes bussresa kom fram så checkade vi in på vårt hostel, surfers Paradise backpackers resort. Det verkar riktigt najs, med gratis Wi-Fi och pool till och med. Vi bestämde oss för att turista lite och gå in till centrum, några shoppingcentrum hittade vi också, jobbigt att backpacker bara.. Påvägen tillbaka till hostelet gick vi via stranden, så fint alltså! Speciellt eftersom centrum ligger precis vid stranden och havet. Nu har vi även kollat in poolen, riktigt gött! Så snart är det dags att fixa till oss inför kvällen och ladda inför första kvällen i Surfers Paradise.

Underbara Byron Bay

Under dom sista dagarna i Byron hann vi med att träffa Malva en sväng, käka billig och jäkligt god Domino pizza, umgås och festa med våra svenskar Sofia och Jasmine, samt att njuta av vårt underbart fina och härliga Byron. I Byron är det chill på hög nivå, såå mysigt och alla går runt barfota med surfingbrädor under armarna. Allt händer på samma gata, och det är nära vart man än ska, det är det som göra det så mysigt. Vi hade verkligen en riktigt bra vecka i Byron!

Lighthouse in Byron Bay

Idag bestämde vi oss för att ta oss upp till fyren här i Byron, vilket är ett måste om man är här. Lättare sagt än gjort så började vi vår vandring, såklart på en av dom varmaste dagarna här, upp mot fyren. Vi fick se otroligt vackra vyer och väldigt fina platser. Efter många många trappsteg lyckades vi äntligen nå toppen, och Australiens östligaste punkt. Där burkar man ofta se delfiner och även valar ibland, men tyvärr hade inte vi den turen idag. När vi kom upp till fyren belönade vi oss med en riktigt god glass. När vi traskade hemåt igen, råkade vi dock hamna in på nån väldigt öde och lång, läskig stig, mitt i djungeln. Livrädda över allt som kunde gömma sig där, sprang vi upp och ner för alla trappor. Till slut hittade vi ut och glädjen var stor.